استفاده از فناوری چاپ سه بعدی باعث كاهش هزینه های تولید در شركت های خودروسازی خواهد شد. بوگاتی برای نخستین بار با استفاده از این فناوری و آلیاژ تیتانیوم، کالیپرهای ترمز بوگاتی شیرون را ساخته است.

بوگاتی، جواهر گروه فولکس‌واگن است. آزمایشگاه‌های بخش تحقیق و توسعه این شرکت با دپارتمان فنی پورشه و کامپوزیت‌های لامبورگینی همکاری نزدیکی داشته و مجموعه توسعه فنی این گروه عظیم خودروسازی را تشکیل می‌دهند. در این مركز، فناوری‌های جدید با آزمایشات گسترده در خطوط تولید به کار گرفته می‌شوند. آخرین پیشرفت بوگاتی در لابراتوار خود ساخت کالیپرهای تیتانیومی ترمز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به کمک لیزرهای چهارگانه ۴۰۰ واتی است. همان‌طور که میدانید چاپ سه‌بعدی پیشرفت‌های خوبی داشته است و از پلیمرهای خاص یا فلزاتی که دمای ذوب پایینی دارند استفاده می‌کنند. ولی بکار بردن آلیاژ تیتانیوم یا آلومینیوم بسیار دشوار خواهد بود.

بوگاتی کایرون

بااین‌حال مهندسان بوگاتی که در ساخت خودروهای قدرتمند و سریع تخصص دارند با انجام تحقیقات گسترده توانستند روشی را برای بکار بردن آلیاژهای تیتانیوم، آلومینیوم و وانادیوم در چاپ سه‌بعدی کشف کنند. همان‌گونه که انتظار داریم شیرون قدرتمندترین ترمزهای نصب‌شده بروی یک خودرو را دارد که شامل بزرگ‌ترین کالیپرهای جهان با ۸ پیستون تیتانیومی در جلو و ۶ عدد در عقب است.

كلیپر تیتانیومی بوگاتی شیرون

چاپ سه‌بعدی این کالیپرها با استفاده آلیاژ آلومینیوم و تیتانیوم باعث کاهش ۴۰ درصدی وزن، افزایش مقاومت آن نسبت به نمونه‌های قبلی و صرفه‌جویی در زمان است، چراکه برای ساخت هرکدام از آن‌ها ۴۵ ساعت زمان صرف می‌شود. اکنون تلاش بوگاتی بر کم کردن زمان تولید این قطعه متمرکزشده است تا مالکان ثروتمند این خودروها نگران توقف طولانی خودروهایشان در تعمیرگاه نباشند.



لینک منبع

مطلب ساخت کالیپرهای ترمز بوگاتی با فناوری چاپ سه بعدی در سایت مفیدستان.